Hoe word je een opiniemaker (bijvoorbeeld in jouw branche of bedrijf)? - 18 tips
Leestijd: 1 minuut en 23 seconden
26 Augustus 2018 - Categorie algemeenDe wereld heeft geen behoefte aan grijze muizen. Want, als we verder willen komen, dan hebben we omdenkers, oppositie en opiniemakers nodig die de boel in beweging durven te zetten. Maar ja, hoe word je dan die opiniemaker?
Laten we als eerste vaststellen wat het nut is van opiniemakers; ze zetten mensen aan het denken. Ze zijn één van de drijvende krachten bij innovatie-in-denken. Of het nu gaat om het maken en prikkelen van de opinie in grote sociaal-maatschappelijke debatten.
Of dat het gaat om een nieuwe opinie in de branche waarin je werkzaam bent. Sterker nog: misschien kun jij wel de opiniemaker van jouw bedrijf worden?
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
Onze stellingname:
- Zonder opiniemakers geen vooruitgang.
- Zonder opiniemakers geen inspiratie.
- Zonder opiniemakers geen innovatie.
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
Dit zijn de 18 kenmerken van succesvolle opiniemakers:
1. LEF
Ze hebben lef. Ze conformeren zich niet aan gevestigde denkstructuren. Opiniemakers don't care. Ze creëren hun eigen mening.
2. GOEDE ARGUMENTATIE
Opiniemakers zijn in staat om hun verhaal goed te onderbouwen. Dat komt omdat ze kritisch kunnen denken en in staat zijn om op een andere wijze allerlei uitdagingen aan te vliegen. De argumenten zijn logisch gestructureerd. Ze weten ook exact wat de volgorde van hun verschillende argumenten moet zijn. Deze volgorde weten ze bovendien te draaien als er verschillende discussie- of debatvormen zijn met bijvoorbeeld andere (ingekorte?) spreektijden.
3. OLIFANTENHUID
Opiniemakers hebben een olifantenhuid. Want, per definitie krijgen veel opiniemakers veel bagger over zich heen. Maar Who Cares? De opiniemaker laat zich niet tegenhouden. Een slechte opiniemaker nuanceert zichzelf al. Een opiniemaker is niet voorzichtig in zijn uitingen.
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
4. OMDENKEN
De opiniemaker kan omdenken. Deze is in staat om zich goed in de standpunten van de ander te verdiepen. Beter gezegd: als hij die standpunten in een debatspel zou moeten verdedigen, dan kan hij dat. Hij weet waar hij het over heeft. Hij weet wat de gedachtengang is van mensen die een andere mening hebben.
5. KENNIS VAN DE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT
Een opiniemaker weet wat er speelt in de samenleving. Hij is in staat om maatschappelijke dwarsverbanden te leggen waar anderen niet aan denken. De opiniemaker is goed ingevoerd. Maar het is vooral zijn doel om de status quo te willen veranderen. (om een ramp te voorkomen)
6. SNEL EN ALERT REAGEREN
De opiniemaker is in staat om ook onverwacht - op de meest gekke momenten - snel en alert te reageren. Hij weet immers waar hij voor staat. Daar is hij ook niet snel van af te brengen en dus is zijn verhaal altijd vanuit de basis goed op orde.
7. HIJ KAN GOED LUISTEREN
Natuurlijk luistert de opiniemaker naar visies van anderen. Maar hij luistert niet alleen geduldig omdat hij toch moet wachten op zijn eigen spreekmomentje. Nee, de opiniemaker is in staat om goed te luisteren en meteen scherp te analyseren. Hij ziet rap de gaatjes in het betoog van de ander. Het is de basis van zijn persoonlijke vaardigheden, waar hij altijd goed aan heeft gewerkt.
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
8. FUNCTIONEEL BOOS
De opiniemaker is in staat om functioneel boos te zijn. En daarom wil hij een andere richting in slaan.
9. EXCELLENT FRAMEN
De opiniemaker kan zijn standpunten excellent framen. Met prikkelende woordkeuze weet hij het debat naar zich toe te trekken.
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
10. ALTIJD TWIJFEL!
De opiniemaker heeft altijd twijfel over hetgeen hém wordt voorgeschoteld. Bij alles wat hij ziet, hoort en verneemt, denkt hij: 'Is dat écht waar?'
En zo ja: 'Waarom dan?'
11. HIJ ACCEPTEERT ÉÉN-TEGEN-ALLEN
Zonder daar gefrustreerd over te raken, accepteert de opiniemaker dat het soms één-tegen-allen in. Hij is niet onder de indruk als de hele zaal tegen is. De opiniemaker zit er niet mee als hij zelfs het Zwarte Schaap is.
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
12. TRACKRECORD
De opiniemaker heeft een trackrecord opgebouwd. Bijvoorbeeld in de vorm van slimme blogs waarin hij zijn expertise deelt.
13. FREE PUBLICITY
De opiniemaker weet ook hoe hij moet omgaan met de media. Hij weet exact wat journalisten wel en niet willen horen. De opiniemaker heeft een gedegen en strategisch Free Publicity-beleid.
14. BEWIJSVOERING VAN EIGEN ARGUMENTEN
De opiniemaker is in staat om zijn eigen argumenten te bewijzen. Stap voor stap. Zodat de toehoorders de logische verbanden zien. De opiniemaker is een goed debater!
Natuurlijk gaat deze inspirerende tekst verder onder de afbeelding
15. HUMOR
Een belangrijk kenmerk! De opiniemaker heeft ook humor! Functioneel een grapje. Om uiteraard ook met charme en een glimlach te kunnen overtuigen of toch op z'n minst de mensen aan het denken te kunnen zetten.
16. HEEFT GEEN COMMERCIËLE BELANGEN e.d.
Een echte serieuze en zuivere opiniemaker verlaat al zijn eigen commerciële belangen. Hij is in staat om boven de materie te vliegen. Een opiniemaker zit er dus niet mee als hij daar mensen mee van zich afstoot, zoals klanten (!). Het interessante is echter, dat serieuze en zuivere opiniemakers, juist door hun stijl van presenteren en argumenteren, de beste reclame voor zichzelf maken. Immers, in deze samenleving hebben we met z'n allen vooral behoefte gekregen aan.... mensen met visie!
17. BIZAR GOEDE VRAGENSTELLER
De opiniemaker kan bizar goede vragen stellen. Hele kritische vragen waarbij hij nét even een laagje dieper gaat dan de mensen die denken dat ze een onderbouwde mening hebben. Wow!
18. NOOIT PERSOONLIJK
De opiniemaker maakt het nooit persoonlijk. Deze blijft bij de inhoud. Scherp en zakelijk. En, de opiniemaker is ook sportief. Na afloop van het debat, de discussie of de presentatie, geeft hij zijn opponenten een hand. En dan wordt er een biertje besteld!
Kortom, wie durft?
Train je vaardigheden want... het leven van een opiniemaker is leuk!
Kom een keer bij ons langs. Geheel vrijblijvend en kosteloos!
Hopelijk tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja, ik meld me graag aan voor een clubavond of workshop bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam
Lees hier ons privacy statement.