Deze 6 (nieuwe) begrippen worden gebruikt in een gepolariseerd debat. Hoe wapen je je?

Lorem Ipsum

Nieuwe begrippen sturen en manipuleren jouw debat!

Debatten lijken steeds scherper, emotioneler én persoonlijker te worden. En, in de loop der jaren zijn er – mede door de sterke polarisering van het debat – belangrijke ‘nieuwe woorden’ ontstaan die steeds vaker in een debat terugkeren. Sterker nog: het gaat om woorden die door debaters vaak worden ingezet om gesprekken strategisch te sturen of te manipuleren.

Als je deze termen en hun impact begrijpt, kun je je beter voorbereiden op stevige discussies. Daarmee voorkom je dat je onbewust meegaat in retorische valkuilen van de ander, die het debat eigenlijk verstoren.

Of… je kunt deze begrippen zelf gebruiken. Best handig als je gespreksopponent niet zo een scherpe debater is!

In dit blog hebben we de belangrijkste zes nieuwe woorden/begrippen op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee in het eerstvolgende debat dat je voert!

1.
Gaslighting

De definitie:
Gaslighting is een manipulatietechniek waarbij iemand doelbewust probeert om een ander persoon te laten twijfelen aan zijn of haar eigen percepties, herinneringen of verstand. Het doel is om de ander onzeker te maken en de eigen interpretatie van de werkelijkheid op te dringen, vaak om controle of macht te krijgen in dat debat. Dus, het is een truc om je – ongefundeerd – je gelijk te behalen.

Voorbeeld:
Stel je voor dat tijdens een debat een spreker zijn tegenstander verwijt een bepaalde stelling te hebben ingenomen, terwijl de tegenstander dat nooit heeft gedaan. Als de tegenstander zichzelf begint af te vragen of hij misschien toch iets soortgelijks heeft gezegd, hoewel hij zeker weet van niet, dan kan dit een voorbeeld zijn van gaslighting. De spreker probeert zo twijfel te zaaien en de tegenstander uit balans te brengen.

Zo heeft Emma vorige week gezegd dat ze twijfelt aan vaccinaties voor volwassenen. Tijdens een discussie – een week later – zegt Jan tegen Emma: “Je zei vorige week nog dat je pertinent tegen vaccinaties bent.” En Jan blijft volhouden dat Emma dat heeft gezegd.

2.
Whataboutism

Definitie:  
Whataboutism is een afleidingsmanoeuvre waarbij iemand, in plaats van inhoudelijk te reageren op kritiek of een beschuldiging, wijst op een andere, al dan niet vergelijkbare situatie om zo de aandacht af te leiden van het oorspronkelijke punt. Het doel is vaak om de ernst van het besproken probleem te bagatelliseren door te wijzen op andere misstanden.

Voorbeeld  
Tijdens een debat over klimaatverandering wijst Peter op de grote uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartindustrie. In plaats van op dat probleem in te gaan, antwoordt Annelies, de tegenstandster met: “Maar wat doen we dan met al die grote bedrijven in China die nog veel meer vervuilen?” Dit is een typisch voorbeeld van whataboutism, waarbij de originele kwestie niet wordt aangepakt (Annelies reageert niet op het statement van Peter) en de focus wordt verlegd naar een andere, mogelijk ook problematische situatie.

3.
Sneeuwvlokje

Definitie  
‘Sneeuwvlokje’ is een negatieve, neerbuigende of zelfs beledigende term die wordt gebruikt om iemand te beschrijven die als overdreven gevoelig of emotioneel wordt gezien, vaak in de context van het niet kunnen omgaan met kritiek of afwijkende meningen. De term impliceert dat deze persoon zichzelf uniek of speciaal acht, maar in werkelijkheid kwetsbaar is en snel geraakt.

Voorbeeld:  
Tijdens een debat over vrijheid van meningsuiting kan een spreker een ander verwijten dat hij een ‘sneeuwvlokje’ is omdat hij zich beledigd voelt door een scherpe opmerking. De spreker suggereert hiermee dat de ander te snel gekwetst is en niet in staat is om stevige discussie of kritiek te verdragen. Een sneeuwvlokje is dus eigenlijk een vorm van een persoonlijke aanval.


4.
Virtue Signaling

Definitie:
Virtue signaling is het uiten van moreel hoogstaande meningen of waarden, vaak op sociale media of in het openbaar, met als voornaamste doel om een positief imago van zichzelf te schetsen of om goedkeuring van anderen te krijgen. De focus ligt hierbij meer op het tonen van deugdzaamheid dan op daadwerkelijk handelen naar die waarden.

Voorbeeld:
In een debat over milieuverantwoordelijkheid beschuldigt een deelnemer een ander van virtue signaling omdat hij op sociale media veel berichten deelt over duurzaamheid, maar in werkelijkheid weinig doet om zijn eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. De spreker suggereert dat de ander vooral bezig is met het projecteren van een positief imago zonder echte inzet voor de zaak. Een goed recent voorbeeld daarvan betrof cabaretier Dolf Jansen, die zich pubiekelijk zéér inzet voor het streven naar een beter en duurzamer klimaat. Hij bepleit regelmatig stevige maatregelen (“Ga minder vliegen!”) maar wat doet hij zelf?

5.
‘Dat is een hondenfluitje’

Definitie:
Dog whistle politics (politiek bedrijven op basis van ‘hondenfluitjes’) verwijst naar het gebruik van subtiele, gecodeerde taal in politieke boodschappen die alleen begrepen worden door een specifieke doelgroep. Deze termen of zinsneden lijken onschuldig of neutraal voor het grote publiek, maar hebben een specifieke, vaak controversiële, betekenis voor de bedoelde ontvangers.

Voorbeeld:
Tijdens een debat over immigratie kan een spreker beweren dat een bepaalde politicus zich bedient van dog whistle politics door te spreken over ’traditionele waarden’ in een context die door bepaalde groepen wordt opgevat als een oproep tegen immigratie. Terwijl de uitdrukking voor de meeste mensen onschuldig lijkt, heeft het een diepere betekenis voor een specifieke, vaak rechtse, achterban. Een hondenfluitje (dat is een fluitje dat mensen niet horen, maar honden wel!) kan dus heel strategisch in een debat worden ingezet om je eigen overtuigingskracht te vergroten. Wees waakzaam!

6.
Identiteitspolitiek

Definitie:
Identity politics verwijst naar politieke posities die gebaseerd zijn op de belangen en perspectieven van sociale groepen waarmee mensen zich identificeren, zoals ras, gender, religie of seksuele geaardheid. Het benadrukt vaak de ervaringen van gemarginaliseerde groepen en kan leiden tot een gefragmenteerde politieke discussie waarbij groepsidentiteit centraal staat.

Voorbeeld:
Tijdens een debat over verkiezingscampagnes kan een spreker betogen dat bepaalde politieke partijen identity politics gebruiken om specifieke demografische groepen aan te spreken, zoals het benadrukken van LGBTQ+-rechten of raciale gelijkheid, in plaats van een breder, meer inclusief beleid te voeren dat alle kiezers aanspreekt. Het verwijt naar mensen die ‘identiteitspolitiek’ bedrijven is dat deze mensen specifieke groepen in de samenleving vooral als ‘marketingmateriaal’ voor hun eigen (overtuig)doelstellingen gebruiken.

Kortom, wees waakzaam!
Maar hoe blijf je waakzaam?

Regelmatig debatteren helpt je deze manipulatieve en polariserende strategieën sneller te herkennen en er effectiever op te reageren.

Wil je je debatvaardigheden verbeteren en leren hoe je deze technieken kunt doorgronden? En, wil je ook beter begrijpen hoe je die technieken in Het Echte Leven kunt toepassen?

Overweeg dan eens om lid te worden van onze debatclub. Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam bestaat sinds 2013 en is intussen gegroeid naar de grootste debatclub van Nederland. Hier oefen je met ambitieuze gelijkgestemden in een veilige omgeving en krijg je de kans om bewuster in discussies te staan. Want uiteindelijk geldt: oefening baart kunst – en scherpte in het debat! Bovendien is het een ongekende impuls voor je zelfverzekerdheid én je overtuigingskracht!

Je bent overigens ook van harte welkom om een keer aan te sluiten bij een gratis kennismakingsdeelname in Amsterdam.

Ja, ik meld me graag aan voor deelname aan een workshop of training bij Dé Nederlandse Debatclub

Jouw e-mailadres(Vereist)
Ik meld me nu aan voor:(Vereist)

Veelgestelde vragen

Dé Nederlandse Debatclub is een professioneel debat-trainingsinstituut dat in 2013 is opgericht door Jerry Helmers en Dennis Bemelmans. Er is een clubgedeelte waar de leden zeer regelmatig bijeenkomen om zichzelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren, pitchen en speechen. Daarnaast wordt de zakelijke markt bediend: we geven trainingen en workshops aan het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs.

Je wordt lid bij Dé Nederlandse Debatclub omdat je beter wilt worden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren en de kunst van het overtuigen. Dé Nederlandse Debatclub is de enige club in Nederland waar werkelijk iedereen lid kan worden: van student tot pensionado, van ambtenaar tot ondernemer en van werkzoekende tot ZZP’er. 

Los van het trainen op persoonlijke vaardigheden, bouw je dus ook een superleuk netwerk van gelijkgestemde ambitieuze Young and Old Professionals op. Debatteren is een serieuze bezigheid maar… we hebben ook gewoon hartstikke veel lol met elkaar. Regelmatig wordt er na afloop aan de bar nog leuk met elkaar nagekletst. 

Natuurlijk kun jij lid worden van Dé Nederlandse Debatclub. We hebben verschillende lidmaatschappen.

We zijn er voor elke ambitieuze Young and Old Professional, die wil werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Je hoeft helemaal geen debatervaring te hebben: die doe je bij ons op! Of misschien heb je al wel debatervaring maar wil je je die vaardigheden bijhouden of weer aanscherpen. Iedereen is van harte welkom! Op dit moment is ons jongste lid 17 jaar. Ons oudste lid is 79! 

We hebben drie verschillende lidmaatschappen. Je bepaalt zelf welk lidmaatschap het beste bij je past. 

Voor een overzicht van de lidmaatschapsvormen én de daarbij behorende tarieven, kijk je HIER.

We hebben verschillende soorten lidmaatschappen. Enerzijds kun je kiezen voor een onbeperkt lidmaatschap. Het woord zegt het al: je kunt onbeperkt aan alles deelnemen tot aan het moment dat de lidmaatschapsperiode voorbij is. Anderzijds hebben we ook lidmaatschappen in de vorm van een strippenkaart (Brave en Best). Je hebt dan a.h.w. een saldo (strippen!) en er wordt elke keer – als je deelneemt aan een activiteit, clubavond of workshop – een strip van je lidmaatschap afgeschreven. 

Met een onbeperkt lidmaatschap ben je eigenlijk altijd het voordeligst uit. Want, zeer regelmatig voegen we extra avonden toe aan het programma. Wel, daar kun je je – als lid – dan gewoon voor aanmelden. Die extra sessies kosten je niets want… je hebt geen strippenkaart, je hebt een onbeperkt lidmaatschap!

Hier zie je de tarieven.

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Alle leden van onze club ontvangen één keer in de twee weken – op zondagavond om 20.00 uur – de leden-nieuwsbrief. Daarin wordt iedereen geïnformeerd over de clubavonden, trainingen, workshops en oefeningen die op de agenda staan. Meestal kun je dan voor ongeveer 2 maanden je avonden vooruitplannen.

Een lid bepaalt zelf of hij zich wel of niet wil aanmelden. Natuurlijk is het wel zo dat de leden, die bij wijze van spreken elke keer komen, een doorgaans snellere leercurve doormaken. Als je van plan bent om lid te worden, dan kun je uiteraard voor jezelf bepalen hoe vaak je aanwezig denkt te kunnen zijn: op basis daarvan kun je het passende lidmaatschap kiezen.

Een clubavond is een avond die wij in ons zalencentrum in Stay Okay organiseren. De avonden starten altijd om 19.30 uur en eindigen doorgaans om 22.00 uur. Voor elke clubavond is een programma van te voren aangekondigd. Dat programma varieert uiteraard per clubavond maar je kunt er van uitgaan dat elke deelnemer aan een clubavond elke keer minstens twee keer een debat-, speech- of pitchoefening doet. 

Kortom, op een clubavond trainen we onszelf – met heel veel creatieve oefeningen waarbij we je ook regelmatig uit de Comfortzone halen – op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren.

De grote gemene deler is dat onze leden vooral de ambitie hebben om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren en (jezelf) presenteren naar een hoger niveau te brengen. Simpelweg omdat ze weten dat ze daar in Het Echte Leven veel profijt van hebben.

Dus, eigenlijk iedereen. Ons jongste lid is 17 jaar, ons oudste lid is 72 jaar. Mannen, vrouwen… de verhouding is ongeveer gelijk. Zo een beetje alle beroepen of vakgebieden zijn vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd is zo rond de 38 jaar. Als je het al zou willen hebben over ‘politieke voorkeuren’: wij denken dat alle ‘kanten van het spectrum’ een weg hebben gevonden naar Dé Nederlandse Debatclub. 

Nee. Dé Nederlandse Debatclub is een veilige omgeving waar je ‘in alle rust’ kunt werken aan het trainen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, pitchen, speechen en (jezelf) presenteren. Daar passen geen video-opnamen bij simpelweg vanwege het feit dat je tijdens clubavonden vaak een stelling moet innemen waar je in het echte leven wellicht heel anders over denkt. 

Het niet mogen filmen is dus belangrijk voor de privacy. Niemand wil ooit het risico lopen dat er ooit van jou een filmpje ergens online komt te staan, waarop je een mening verkondigt, die helemaal niet jouw mening is. Het maken van video-opnamen is dus ten strengste verboden: we willen een 100% veilige omgeving.

Natuurlijk ben jij lid bij onze club omdat je jezelf wilt verbeteren op het gebied van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Uiteraard hebben wij vaste criteria waarop we professionele feedback geven, waardoor jij kunt groeien en bloeien.

Maar we geven elkaar ook feedback. Immers, debatteren is geen absolute wetenschap en het is daarom superinteressant om ook feedback van je mede-leden te ontvangen. Bovendien leer je zelf ook weer beter debatteren, als je andere debatten jureert. Je luistert, je analyseert, je formuleert aandachtspunten en je geeft feedback. Daar hebben anderen wat aan, maar jij ook. Omdat door de analyses die je maakt, jijzelf ook bewuster wordt van mogelijke valkuilen en aandachtspunten voor je eigen debatten!

Bij Dé Nederlandse Debatclub geven we overigens regelmatig jurytrainingen, want eerlijk is eerlijk: jureren is ook best een vak!

Uiteraard is het antwoord op deze vraag voor iedereen verschillend. Leercurves zijn divers. Maar gemiddeld genomen kunnen we stellen dat al na het bijwonen van slechts enkele clubavonden je ineens op een andere manier gaat luisteren naar mensen in je omgeving, met wie je debatteert. Of die jou proberen te overtuigen. Dát is de eerste winst.

Een fase later ontdek je dat je betere en kritische vragen kunt stellen terwijl je tegelijkertijd ook aanvoelt dat jouw eigen verhaal steeds beter op orde komt.

Juist omdat we bij Dé Nederlandse Debatclub veel situaties uit het echte leven simuleren, zul je die leercurve ook gaan ervaren. Je groeit in zelfverzekerdheid en de onderbouwing van jouw verhaal wordt sterker. Maar, het is en blijft wel een kwestie van meters maken. Stilstand is achteruitgang!