Waarom elke organisatie een CDO moet aanstellen! (Nee, het gaat niet over Data of Digital)
Stimuleer het lef om anders te durven te denken!
25 November 2019 - Categorie algemeenBusinessmodellen in het MKB zijn minder lang rendabel. Disruptie is aan de orde van de dag. En dat heeft nogal wat consequenties voor organisaties. Snel (kunnen) schakelen is daarom een noodgedwongen zakelijke must geworden om te kunnen overleven!
Maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar?
Antwoord:
Stel een CDO aan. CDO staat voor Chief Debating Officer.
Natuurlijk gaat de tekst onder deze afbeelding verder
Deze functionaris hoeft helemaal geen dure extern ingehuurde kracht te zijn.
De Chief Debating Officer hoeft ook geen hoge managementfunctie te hebben. De functie kan worden ingevuld door een gemotiveerde en ambitieuze medewerker, die deze coördinerende rol op zich wil nemen.
Want, het is wel iets dat niet ‘voor even’ wordt geïmplementeerd. ‘Debating’ wordt een wezenlijk onderdeel van de bedrijfs- en/of organisatiecultuur. Long-term dus!
De Vrije Geest
De CDO gaat nieuwe ideeën en visies aanwakkeren. Het is zijn voornaamste taak. De CDO is de aanjager om medewerkers – van hoog tot laag in de organisatie – met elkaar te laten debatteren. In dit geval zou ik debatteren als volgt willen definiëren: discussiëren met spelregels.
Praktisch gezien is het op de agenda zetten van dergelijke sessies niet zo ingewikkeld; zo zou de CDO bijvoorbeeld één keer per maand een bijeenkomst van een dagdeel kunnen organiseren waar De Vrije Geest centraal staat. Er is vast wel in het bedrijfspand een zaaltje beschikbaar.
Tijdens die bijeenkomst is het doel om op argumenten met elkaar van gedachten te wisselen. En, waar iedereen onvoorwaardelijk de kans krijgt. Ook de verlegen jonge dame van de boekhouding. Alsook de ruwe bolster blanke pit uit de fabriekshal.
Natuurlijk gaat de tekst onder deze afbeelding verder
Een organisatie is gebaat bij vrije ideeënuitwisseling omdat…
1)
… de groot-strategische uitdagingen moeten worden aangepakt.
Ik zei het al aan het begin van dit blog. Businessmodellen zijn onderhevig aan externe disruptiviteit. De wereld zit nu eenmaal zo in mekaar. Een organisatie kan het zich niet meer veroorloven om achterover te leunen of de de te kiezen richtingen exclusief door het dure management te laten bepalen.
2)
... ongekende creativiteit moet worden gestimuleerd.
Ongeremd met elkaar van gedachten wisselen – absurd denken! – leidt er toe dat medewerkers een groter inzicht krijgen in alle dwarsverbanden die er binnen een organisatie zijn. Er ontstaat kennis over de processen. Dit bredere interne bedrijfsbeeld wakkert de creativiteit aan. De ideeën worden beter.
3)
... ook onwennige en controversiële ideeën aan de oppervlakte moeten komen.
In de bedrijfshiërarchie is het vaak ‘not done’ om ‘bizarre ideeën’ te lanceren omdat dit soms niet handig is voor je eigen persoonlijke carrièrelooppad binnen de organisatie. De voorzichtigheid moet echter weg. Organisaties durven het om allerlei redenen nog niet altijd hardop te zeggen (en het komt ze vaak ook niet goed uit) maar ze hebben écht behoefte aan heel veel olifanten in de porseleinkast.
Hoe ziet zo’n een bijeenkomst er dan uit?
Er zijn talloze mogelijkheden.
Iedere organisatie kan het ook helemaal voor zichzelf op maat maken.
Natuurlijk gaat de tekst onder deze afbeelding verder
We noteren hier slechts een paar ideeën:
De CDO kan bijvoorbeeld een dag van te voren ‘de stellingen’ rondsturen aan alle medewerkers. Natuurlijk zijn dat min of meer controversiële stellingen. En uiteraard hebben de stellingen betrekking op iets wat actueel is in de organisatie, of de branche. Iedereen kan er dus alvast een beetje over nadenken. De spelregels zijn uiteraard ook helder van te voren. Zo maak je onderling afspraken met elkaar over de spreektijden die alle deelnemers krijgen. En, wat bijvoorbeeld de volgorde van spreken is.
De Chief Debating Officer is op dat vlak dan ook de 'scheidsrechter'.
Een paar voorbeelden van stellingen (bijvoorbeeld van een middelgroot productiebedrijf in het MKB):
-
De verkoopprijzen van onze producten moeten met 3% omhoog per 1 januari a.s.
-
Klanten mogen hun aangekochte producten niet meer ruilen;
-
We moeten het logo van ons bedrijf veranderen;
-
Onze vrachtwagenchauffeurs moeten verplicht twee buitenlandse talen spreken;
-
Iedereen draagt dezelfde bedrijfskleding;
-
Het is verboden om op je eigen mobiele telefoon te kijken tijdens werktijd;
-
Om kosten te besparen ontslaan we de receptioniste. Alle medewerkers moeten nu 1 dag in de maand aan de receptie zitten.
Nou, enfin… verzin het maar!
Jij weet ’t beste wat jij ter sprake wilt brengen bij jouw bedrijf!
Natuurlijk gaat de tekst onder deze afbeelding verder
Maar nu komt het leuke...
... bij aanvang van de bijeenkomst wijst de CDO een groep mensen aan die de stelling moet verdedigen en een groep die de stelling moet bestrijden. En daarbij maakt het he-le-maal niet uit wat die mensen écht vinden of denken.
Dat betekent dus dat er altijd collega’s zijn die met vuur en verve een verhaal moeten presenteren waar ze het vanuit hun hart niet mee eens zijn.
Niet makkelijk hoor, ik wil het best toegeven.
Maar het is wel een ‘truc’ om te leren omdenken. Het stimuleert je creativiteit. En je leert de andere kant van het verhaal ook beter begrijpen. Ook zul je ervaren dat je 'gedegen' over jouw argumenten moet nadenken en dat je vooral ook moet bepalen hoe je jouw argumenten bewijst. Is het écht waar wat je zegt?
Makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Want... kun jij met 100% zekerheid bewijzen dat de aarde rond is?
Natuurlijk gaat de tekst onder deze afbeelding verder
Nou, en dan heb je gedebatteerd?
Hoe nu verder?
Natuurlijk waren de stellingen controversieel en spannend. Ze waren immers niet voor niets bedacht. Ze waren aan een concrete uitdaging of omstandigheid gerelateerd.
De Chief Debating Officer heeft daarom nu een belangrijke taak.
Het is aan hem/haar om bij een wat ‘formelere bijeenkomst’ de ideeën nader te gaan bespreken als toets of deze een mogelijke oplossing kunnen zijn voor de gestelde uitdagingen.
-
En, zijn de ideeën die zijn geopperd verfrissend en verrassend?
-
En, zijn ze haalbaar en uitvoerbaar.
Je hebt nu een brede basis voor verder onderzoek. Met dank aan het stimuleren van De Vrije Geest. Natuurlijk neemt het management of de directie het uiteindelijke besluit maar… wat zullen ze blij zijn – daar aan de top – met die verfrissende ideeën.
De CDO en het format rondom de debatsessies jagen de benodigde innovatie en vernieuwing aan.
Goed voor de concurrentiekracht!
Goed voor de bedrijfscontinuïteit!
(Overigens, management- en directieleden kunnen uiteraard ook meedoen aan de maandelijkse sessies!)
Oh ja….
De allerleukste bijvangst:
Iedere medewerker die meedoet, werkt ongemerkt aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, presenteren, debatteren en de Kunst van het Overtuigen.
Overigens...
... dit alles kun je sowieso een keer bij ons uitproberen...
Kosteloos deelnemen!
We hebben onze eigen trainingslocatie in Amsterdam-Zeeburg en we organiseren regelmatig clubavonden waar je - ter kennismaking - geheel kosteloos aan kunt deelnemen.
Als je nog niet weet wanneer je kunt of wilt, dan kun je ook HIER jouw deelnameticket downloaden. Je beslist dan gewoon later wanneer je bij ons langskomt.
Veel succes!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer
Founder / Brutale dagvoorzitter / Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
JA, wat leuk! Ik zie het wel zitten. Stuur mij meer tips over de spelregels van zo'n debat, de formats en de functie-eisen voor een Chief Debating Officer
Lees hier ons privacy statement.