Waar moet een argument aan voldoen? (om gelijk te krijgen)
Vergroot je overtuigingskracht in een discussie of debat
13 April 2019 - Categorie algemeenOorspronkelijke publicatie: 13 april 2019 | Update: 1 november 2021
We discussiëren ons he-le-maal suf tegenwoordig in Nederland. Niet alleen op Social Media (met name Twitter!) maar zeker ook in Het Echte Leven. Er zijn genoeg thema's tegenwoordig waar we het (bij voorbaat al!) per definitie oneens over zijn.
Daarom dit blogje voor jou waarin we het antwoord geven op de vraag: waar moet een argument aan voldoen?
Om gelijk te krijgen.
Daar zijn ze...
-
Een argument moet WAAR zijn.
-
Een argument moet BELANGRIJK zijn.
-
Een argument moet RELEVANT zijn.
We leggen het hieronder uit.
1. EEN ARGUMENT MOET WAAR ZIJN
Het is eigenlijk heel simpel: als je in een gesprek, discussie of debat een argument aanbrengt, dan moet het argument wel waar zijn. Het moet kloppen. Met andere woorden: datgene wat men stelt is de basis om een conclusie te trekken. Een argument is het fundament voor je bewijs.
Het interessante is echter dat een argument in de dagelijkse discussies en debatten vaak wankel blijkt omdat men het (ultieme) bewijs niet kan leveren.
En zolang dat (ultieme) bewijs niet is geleverd, is een argument niet waar of mag het worden beschouwd als 'niet waar'.
Uitdaging voor jou: kun jij in een betoog bewijzen dat het WAAR is dat de aarde rond is?
2. EEN ARGUMENT MOET BELANGRIJK ZIJN
Een argument moet van grote betekenis kunnen zijn. Zo kun je in een debat of discussie (ja, zelfs ook op het werk) misschien wel tientallen argumenten hebben waarmee je de anderen hoopt te overtuigen van jouw gelijk.
Maar kijk eens naar de belangrijkheid van al die verschillende argumenten. Maak een rangschikking van de beschikbare argumenten. En, gebruik het belangrijkste en sterkste argument als een rode draad door jouw betoog.
Je voelt aan je water dat jouw overtuigingskracht niet sterk overkomt, als je het zwakste argument prominent naar voren laat komen in een debat of discussie. Kortom: maak een heldere keuze!
3. EEN ARGUMENT MOET RELEVANT ZIJN
De relevantie van een argument is te koppelen aan het kennis- of interpretatieniveau van de doelgroep. Als je weet wat de toehoorders wel of niet weten, pas dan kun je een keuze maken welke argumenten je inzet bij de discussie of het debat.
Wat voor de ene groep toehoorders heel erg relevant is, hoeft voor een andere groep toehoorders immers helemaal niet van belang te zijn. Sterker nog; het kan dan zelfs averechts werken.
Om een zo hoog mogelijke relevantie van jouw argument te bereiken, is het van belang om op zoek te gaan naar de GEMEENSCHAPPELIJKE WAARDEN tussen jou en de toehoorders.
Onder gemeenschappelijke waarden verstaan we aspecten waar we het met z'n allen wel over eens zijn, zoals bijvoorbeeld 'vrijheid van meningsuiting', 'het hebben van een goede gezondheid', 'goed onderwijs voor iedereen' of 'democratie'.
Met deze waarden creëer je de verbinding met je toehoorders. Daarbij is het bovendien van belang dat de toehoorder dezelfde interpretatie heeft van de begrippen zoals jij die hebt. Als dat niet het geval is, dan kun je zomaar finaal langs elkaar heen praten.
Uitdaging voor jou: Vraag eens aan je collega's of vrienden wat zij onder het begrip 'werkloze' verstaan? En, schrijf voor jezelf eens op wat jij bedoelt met het begrip 'werkloze'. Je zult iets bijzonders ontdekken als je een dergelijke kleine rondvraag in gang zet.
Ergo: het 'concretiseren' van begrippen is onderdeel van De BetoogLadder. Je leest hierover in het boekje 'Speechen Voor Gewone Mensen'.
THE NEXT STEP...
VERBETER JE ARGUMENTATIEVAARDIGHEDEN
Je kunt je argumentatievaardigheden verbeteren door regelmatig te oefenen. En, je begrijpt het al: dat doen we bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
We nodigen je dan ook van harte uit om een keer langs te komen bij onze debatclub in Amsterdam. Je doet dan gewoon mee aan een clubavond. Helemaal voor nop. Natuurlijk 'gooien' we je meteen in het diepe want... komen = meedoen.
Je gaat een debat voeren op basis van een stelling, die wij aan je geven. Overigens bepalen wij of je vóór- of tegenstander bent. Wat je écht denkt, doet er dan even niet toe. Zo leer je ook omdenken. Zo hebben we bij onze club bijvoorbeeld hardcore VVD'ers met passie standpunten van de SP zien verdedigen. En, omgekeerd.
Soms doen we het in teamverband. Soms één-tegen-één. De opdracht is simpel: je probeert de zaal én de jury te overtuigen van jouw gelijk. Dat alles doe je vanzelfsprekend op basis van argumenten en... het bewijs dat je voor die argumenten kunt leveren!
We houden ook pitches en speeches.
En daar geven we feedback op. (Weet jij trouwens het verschil tussen een pitch en een speech?)
Natuurlijk lees je verder onder dit plaatje!
Overigens...
Als je bovenstaand blog leuk vond om te lezen, dan adviseren we je ook te lezen wat de 10 gegarandeerde succesfactoren zijn om een excellente debater te worden.
Zien we je snel een keer bij onze debatclub?
Zou leuk zijn!
Onderaan deze pagina zie je een formulier als je je wilt aanmelden voor een kosteloze kennismakingsdeelname.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub / Auteur van 'Speechen voor Gewone Mensen' en 'De MarketingCode'
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer / Chief Debating Officer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, schreeft 270 columns voor de Financiële Telegraaf en was jarenlang opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja, ik meld me aan voor een GRATIS kennismakingsdeelname! Leuk, ik heb er zin in!
Lees hier ons privacy statement.