Vergroot je overtuigingskracht in een discussie of debat
Oorspronkelijke publicatie: 11 april 2024 / Update 21 januari 2025
We discussiëren ons he-le-maal suf tegenwoordig in Nederland. Niet alleen op Social Media (met name Twitter!) maar zeker ook in Het Echte Leven. Er zijn genoeg thema’s waar we het (bij voorbaat al!) per definitie oneens over zijn.
Daarom dit blog voor jou waarin we het antwoord geven op de vraag: waar moet een argument aan voldoen? Om gelijk te krijgen.
Daar zijn ze…
- Een argument moet waar zijn.
- Een argument moet belangrijk zijn.
- Een argument moet relevant zijn.
We leggen het hieronder uit.

1
Een argument moet waar zijn
Het is eigenlijk heel simpel: als je in een gesprek, discussie of debat een argument aanbrengt, dan moet het argument wel waar zijn. Het moet kloppen. Met andere woorden: datgene wat men stelt is de basis om een conclusie te trekken. Een argument is het fundament voor je bewijs.
Het interessante is echter dat een argument in de dagelijkse discussies en debatten vaak wankel blijkt omdat men het (ultieme) bewijs niet kan leveren. En zolang dat (ultieme) bewijs niet is geleverd, is een argument niet waar of mag het worden beschouwd als ‘niet waar’.
Uitdaging voor jou: kun jij in een betoog bewijzen dat het klopt is dat de aarde rond is?
2.
Een argument moet belangrijk zijn
Een argument moet van grote betekenis kunnen zijn. Zo kun je in een debat of discussie (ja, zelfs ook op het werk) misschien wel tientallen argumenten hebben waarmee je de anderen hoopt te overtuigen van jouw gelijk.
Maar kijk eens naar de belangrijkheid van al die verschillende argumenten. Ze zijn niet allemaal evenveel belangrijk. Zo simpel is het. Maak daarom een rangschikking van de beschikbare argumenten. En, gebruik het belangrijkste en sterkste argument als een rode draad door jouw betoog. En ook niet onbelangrijk: presenteer dat belangrijkste en sterkste argument als eerste.
Je voelt immers aan je water dat jouw overtuigingskracht niet sterk genoeg zal zijn, als je het zwakste argument te prominent naar voren laat komen in een debat of discussie. Want, je kunt daardoor de grip op de discussie kwijtraken. Een slimme gespreksopponent zal dan met zekerheid dat zwakke argument blijven aanvallen en daarmee de discussie naar zich toe kunnen trekken.
Kortom: maak een heldere keuze!
3.
Een argument moet relevant zijn
De relevantie van een argument is te koppelen aan onder andere het kennis- of interpretatieniveau van de doelgroep. Als je weet wat de toehoorders wel of niet weten, pas dan kun je een keuze maken welke argumenten je inzet tijdens de discussie of het debat.
Wat voor de ene groep toehoorders heel erg relevant is, hoeft voor een andere groep toehoorders immers helemaal niet van belang te zijn. Sterker nog; het kan dan zelfs averechts werken.
Ook heeft relevantie te maken met de context van het gesprek. Zogenoemde ‘off-topic’ argumenten kun je wel inbrengen, maar de toehoorder zal geen flauw benul hebben wat … de relevantie is!
Om een zo hoog mogelijke relevantie van jouw argument te bereiken, is het van belang om op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke waarden tussen jou en de toehoorders. Onder gemeenschappelijke waarden verstaan we aspecten waar we het met z’n allen wel over eens zijn, zoals bijvoorbeeld ‘vrijheid van meningsuiting’, ‘het hebben van een goede gezondheid’, ‘goed onderwijs voor iedereen’ of ‘democratie’.
Met deze waarden creëer je de verbinding met je toehoorders. Daarbij is het bovendien van belang dat de toehoorder dezelfde interpretatie heeft van de begrippen zoals jij die hebt. Als dat niet het geval is, dan kun je zomaar finaal langs elkaar heen praten.
Uitdaging voor jou: Vraag eens aan je collega’s of vrienden wat zij onder het begrip ‘werkloze’ verstaan? En, schrijf voor jezelf eens op wat jij bedoelt met het begrip ‘werkloze’. Je zult iets bijzonders ontdekken als je een dergelijke kleine rondvraag in gang zet.