Hoe drogredenen de besliscultuur van organisaties bedreigen. En, hoe ze zelfs tot slachtoffers kunnen leiden.

Lorem Ipsum

Kunnen mensen nog wel kritisch denken?

Korte samenvatting van dit blog:      
Managers, leidinggevenden en iedereen die een bepaalde (hiërarchische) positie heeft, hebben niet altijd gelijk op basis van die positie. Hoe kun je dit gevaar herkennen én elimineren?

De meeste mensen zijn best wel voorstander van kritisch denken. Want, kritische noten brengen de wereld altijd een stukje verder. Ook organisaties weten intrinsiek dat ze zelfreflectie moeten hebben maar… die zelfreflectie heeft (helaas) een grens.

En precies bij die grens schuilt het grote gevaar.

In dit blog wil ik het met je hebben over de zogenoemde cognitieve valkuil van mensen.

Of zo men wil: tunnelvisie.

Het begrip  ‘tunnelvisie’ is het beste te omschrijven als de neiging om uitsluitend informatie te zoeken, te accepteren, te interpreteren en te herinneren die bestaande opvattingen bevestigen. Feitelijk heb je het dan over (nieuwe) informatie die men per definitie niet wil zien of horen. Tunnelvisie beperkt het échte kritische denken. En dat levert risico’s op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Een paar voorbeelden uit het echte leven:

  1. De directeur/eigenaar van een bedrijf dat het economisch moeilijk heeft door de coronacrisis, waardeert niet de kritische noot én de ideeën van zijn werknemers. Hij zegt ze: “Ik weet echt wel wat het beste is voor ons omdat ik al 30 jaar de eigenaar ben van mijn bedrijf. Mijn oplossingen zijn daarom beter.”     
  2. En dan hebben we de hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis die een nieuw idee van een stagiaire terzijde legt omdat “de stagiaire helemaal niet weet hoe het hier al jaren werkt op de afdeling.”       
  3. Het schoolhoofd accepteert de suggesties van enkele ouders niet om de kwaliteit van de lessen op school te verbeteren. “Ik heb zelf 25 jaar voor de klas gestaan, ik ben nu 8 jaar directeur van de school en dan denken ouders, die zelf nooit een minuut voor de klas hebben gestaan, mij te vertellen hoe de kwaliteit van het onderwijs verbeterd moet worden? Laat me niet lachen!”         
  4. Tot slot het verhaal van de zeer ervaren piloot die tijdens de landing zijn Boeing in problemen bracht en de suggesties van zijn 30-jaar jongere co-piloot negeerde, omdat ze minder ervaring had. Ze had 13.000 vlieguren minder op haar naam staan. Hij deed wat hém het beste leek. Met als gevolg drie ernstig gewonden tijdens de landing!  (Achteraf bleek – bij het beluisteren van de cockpitgesprekken en een onderzoek naar de Zwarte Doos – dat juist de ‘onervaren’ co-piloot de beste oplossingen had!)

 

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Autoriteitsargument

Als je de voorbeelden A, B, C en D hierboven bekijkt, dan zie je dat de directeur/eigenaar, de hoofdverpleegkundige, het schoolhoofd én de zeer ervaren piloot allemaal het zogenoemde ‘autoriteitsargument’ gebruiken.

Daar zit een (groot) risico aan.

Namelijk, als je een beroep doet op je (eigen) autoriteit dan wil dit niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar je hebt tegelijkertijd niet per definitie gelijk vanwege die autoriteit, ervaring of functie die je bezit.

Maar, het wil ook niet zeggen dat de anderen, die een kritische noot bij jou neerleggen of met andere ideeën komen, per definitie ongelijk hebben of dat die ideeën slecht zijn.

Als je louter uitgaat van jouw eigen autoriteit, kennis, ervaring, leeftijd etc, dan onderschat je op dat moment het inlevingsvermogen en de creativiteit van die anderen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Frisse blik

Bovendien is het helemaal niet gek om te veronderstellen dat mensen die bijvoorbeeld minder ervaring hebben, de branche niet kennen, of niet op een bepaalde positie zitten, juist géén last hebben van blinde vlekken.

Ze kijken juist met een frisse blik naar de voorliggende uitdagingen. Objectiever dan objectief. Ze hebben immers geen belemmerende cognitieve bagage in hun rugzak waardoor ze vanuit andere (verrassende) perspectieven beredeneren en tot een beter, ander of baanbrekender idee of oplossing komen.

We hebben het ten aanzien van het hierboven genoemde autoriteitsargument dus over drogredenen.

Een drogreden is een redenering die wel aannemelijk lijkt, maar feitelijk niet klopt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding


Het is belangrijk om het bestaan hiervan te erkennen. Want, organisaties, die vooruit willen en die ook de ambitie hebben om processen te willen verbeteren, zullen zich moeten realiseren dat het zeer risicovol is om belangrijke besluiten te nemen puur en alleen op basis van het autoriteitsargument.

Vraag het maar aan die drie slachtoffers van dat vliegtuigongeluk uit voorbeeld D, eerder genoemd in het blog.

Kortom, het herkennen van drogredenen in discussies op de werkvloer – en daarbuiten – kan veel leed voorkomen en zelfs tot betere (en veiligere!) oplossingen leiden. Daar is een organisatie uiteindelijk bij gebaat!

Sociale druk

Vergeet bovendien niet dat er binnen organisaties (en binnen groepen mensen) ook het conformisme de kop op kan steken.

Een individu heeft namelijk van nature de neiging zijn eigen mening aan te passen aan de opvattingen en gedragsregels die binnen de groep (of binnen het bedrijf) heersen. Als men zich niet aanpast, dan loopt deze persoon het risico om buiten de groep gezet te worden.

De overeenstemmingsexperimenten van Asch bewijzen het bestaan van deze (ongewenste) sociale druk.

De tekst gaat verder onder de afbeelding


Het (leren) herkennen van drogredenen is overigens een kunst apart.

Ja, het begint met een stukje bewustwording. Vandaar dit blog.

Weg met de drogredenen!

Maar je kunt jezelf er ook op trainen. Je kunt bijvoorbeeld leren debatteren.

Want, als je zuiver debatteert, dan overtuig je op basis van argumenten waarbij de onderliggende bewijsvoering de minimale basis is om gelijk te krijgen. En, je leert tijdens het debatteren ook kritische vragen te incasseren, te accepteren én te beantwoorden!

Maar ook ga je – door te debatteren – beter luisteren naar anderen. En omdat je beter luistert, kun je ook betere vragen stellen. Álles ten behoeve van betere werkprocessen en de vooruitgang die jij ook wilt!

Het werkt natuurlijk ook omgekeerd! Ook jij gelooft een ander misschien (te) makkelijk op basis van zijn of haar autoriteit. Maar, heeft die ander écht gelijk? Ben je dan assertief genoeg om die hard benodigde vragen te stellen?

De tekst gaat verder onder de afbeelding


Pain In The Ass

Goed, ik geef eerlijk toe: goede debaters maken zich niet altijd even populair in hun omgeving. Ze worden als een Pain In The Ass ervaren.

Maar toch kan ik de directeur/eigenaar uit voorbeeld A in dit blog, de hoofdverpleegkundige uit voorbeeld B en het schoolhoofd uit voorbeeld C aanraden om misschien eens een debattraining te volgen. Of, zelfs lid te worden van onze debatclub! (Kennismaken kan overigens geheel kosteloos!).

Eigenlijk geldt dit alles uiteraard ook voor de piloot uit voorbeeld D.

Maar ja… die heeft al een flinke klap gemaakt met de volledig mislukte landing waarbij drie zwaar gewonden vielen. Ik mag hopen dat die piloot alleen dáárdoor al weet dat hij nooit meer keuzes moet maken louter en alleen op basis van zijn eigen vermeende autoriteit.

Ik eindig dit blog daarom met een dooddoener: regeren is vooruitzien! Leer debatteren! Of, stimuleer jouw medewerkers een workshop of training debatteren te volgen. Simpel omdat jij weet dat écht kritisch denken de gevreesde tunnelvisie elimineert! En daarmee leg je de basis voor gezonde innovatie én fundamentele vooruitgang!

Zowel voor jezelf als voor de organisatie!

Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.

Lees hier ons privacy statement.

"*" geeft vereiste velden aan

E-mailadres*

Veelgestelde vragen

Dé Nederlandse Debatclub is een professioneel debat-trainingsinstituut dat in 2013 is opgericht door Jerry Helmers en Dennis Bemelmans. Er is een clubgedeelte waar de leden zeer regelmatig bijeenkomen om zichzelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren, pitchen en speechen. Daarnaast wordt de zakelijke markt bediend: we geven trainingen en workshops aan het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs.

Je wordt lid bij Dé Nederlandse Debatclub omdat je beter wilt worden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren en de kunst van het overtuigen. Dé Nederlandse Debatclub is de enige club in Nederland waar werkelijk iedereen lid kan worden: van student tot pensionado, van ambtenaar tot ondernemer en van werkzoekende tot ZZP’er. 

Los van het trainen op persoonlijke vaardigheden, bouw je dus ook een superleuk netwerk van gelijkgestemde ambitieuze Young and Old Professionals op. Debatteren is een serieuze bezigheid maar… we hebben ook gewoon hartstikke veel lol met elkaar. Regelmatig wordt er na afloop aan de bar nog leuk met elkaar nagekletst. 

Natuurlijk kun jij lid worden van Dé Nederlandse Debatclub. We hebben verschillende lidmaatschappen.

We zijn er voor elke ambitieuze Young and Old Professional, die wil werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Je hoeft helemaal geen debatervaring te hebben: die doe je bij ons op! Of misschien heb je al wel debatervaring maar wil je je die vaardigheden bijhouden of weer aanscherpen. Iedereen is van harte welkom! Op dit moment is ons jongste lid 17 jaar. Ons oudste lid is 79! 

We hebben drie verschillende lidmaatschappen. Je bepaalt zelf welk lidmaatschap het beste bij je past. 

Voor een overzicht van de lidmaatschapsvormen én de daarbij behorende tarieven, kijk je HIER.

We hebben verschillende soorten lidmaatschappen. Enerzijds kun je kiezen voor een onbeperkt lidmaatschap. Het woord zegt het al: je kunt onbeperkt aan alles deelnemen tot aan het moment dat de lidmaatschapsperiode voorbij is. Anderzijds hebben we ook lidmaatschappen in de vorm van een strippenkaart (Brave en Best). Je hebt dan a.h.w. een saldo (strippen!) en er wordt elke keer – als je deelneemt aan een activiteit, clubavond of workshop – een strip van je lidmaatschap afgeschreven. 

Met een onbeperkt lidmaatschap ben je eigenlijk altijd het voordeligst uit. Want, zeer regelmatig voegen we extra avonden toe aan het programma. Wel, daar kun je je – als lid – dan gewoon voor aanmelden. Die extra sessies kosten je niets want… je hebt geen strippenkaart, je hebt een onbeperkt lidmaatschap!

Hier zie je de tarieven.

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Alle leden van onze club ontvangen één keer in de twee weken – op zondagavond om 20.00 uur – de leden-nieuwsbrief. Daarin wordt iedereen geïnformeerd over de clubavonden, trainingen, workshops en oefeningen die op de agenda staan. Meestal kun je dan voor ongeveer 2 maanden je avonden vooruitplannen.

Een lid bepaalt zelf of hij zich wel of niet wil aanmelden. Natuurlijk is het wel zo dat de leden, die bij wijze van spreken elke keer komen, een doorgaans snellere leercurve doormaken. Als je van plan bent om lid te worden, dan kun je uiteraard voor jezelf bepalen hoe vaak je aanwezig denkt te kunnen zijn: op basis daarvan kun je het passende lidmaatschap kiezen.

Een clubavond is een avond die wij in ons zalencentrum in Stay Okay organiseren. De avonden starten altijd om 19.30 uur en eindigen doorgaans om 22.00 uur. Voor elke clubavond is een programma van te voren aangekondigd. Dat programma varieert uiteraard per clubavond maar je kunt er van uitgaan dat elke deelnemer aan een clubavond elke keer minstens twee keer een debat-, speech- of pitchoefening doet. 

Kortom, op een clubavond trainen we onszelf – met heel veel creatieve oefeningen waarbij we je ook regelmatig uit de Comfortzone halen – op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren.

De grote gemene deler is dat onze leden vooral de ambitie hebben om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren en (jezelf) presenteren naar een hoger niveau te brengen. Simpelweg omdat ze weten dat ze daar in Het Echte Leven veel profijt van hebben.

Dus, eigenlijk iedereen. Ons jongste lid is 17 jaar, ons oudste lid is 72 jaar. Mannen, vrouwen… de verhouding is ongeveer gelijk. Zo een beetje alle beroepen of vakgebieden zijn vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd is zo rond de 38 jaar. Als je het al zou willen hebben over ‘politieke voorkeuren’: wij denken dat alle ‘kanten van het spectrum’ een weg hebben gevonden naar Dé Nederlandse Debatclub. 

Nee. Dé Nederlandse Debatclub is een veilige omgeving waar je ‘in alle rust’ kunt werken aan het trainen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, pitchen, speechen en (jezelf) presenteren. Daar passen geen video-opnamen bij simpelweg vanwege het feit dat je tijdens clubavonden vaak een stelling moet innemen waar je in het echte leven wellicht heel anders over denkt. 

Het niet mogen filmen is dus belangrijk voor de privacy. Niemand wil ooit het risico lopen dat er ooit van jou een filmpje ergens online komt te staan, waarop je een mening verkondigt, die helemaal niet jouw mening is. Het maken van video-opnamen is dus ten strengste verboden: we willen een 100% veilige omgeving.

Natuurlijk ben jij lid bij onze club omdat je jezelf wilt verbeteren op het gebied van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Uiteraard hebben wij vaste criteria waarop we professionele feedback geven, waardoor jij kunt groeien en bloeien.

Maar we geven elkaar ook feedback. Immers, debatteren is geen absolute wetenschap en het is daarom superinteressant om ook feedback van je mede-leden te ontvangen. Bovendien leer je zelf ook weer beter debatteren, als je andere debatten jureert. Je luistert, je analyseert, je formuleert aandachtspunten en je geeft feedback. Daar hebben anderen wat aan, maar jij ook. Omdat door de analyses die je maakt, jijzelf ook bewuster wordt van mogelijke valkuilen en aandachtspunten voor je eigen debatten!

Bij Dé Nederlandse Debatclub geven we overigens regelmatig jurytrainingen, want eerlijk is eerlijk: jureren is ook best een vak!

Uiteraard is het antwoord op deze vraag voor iedereen verschillend. Leercurves zijn divers. Maar gemiddeld genomen kunnen we stellen dat al na het bijwonen van slechts enkele clubavonden je ineens op een andere manier gaat luisteren naar mensen in je omgeving, met wie je debatteert. Of die jou proberen te overtuigen. Dát is de eerste winst.

Een fase later ontdek je dat je betere en kritische vragen kunt stellen terwijl je tegelijkertijd ook aanvoelt dat jouw eigen verhaal steeds beter op orde komt.

Juist omdat we bij Dé Nederlandse Debatclub veel situaties uit het echte leven simuleren, zul je die leercurve ook gaan ervaren. Je groeit in zelfverzekerdheid en de onderbouwing van jouw verhaal wordt sterker. Maar, het is en blijft wel een kwestie van meters maken. Stilstand is achteruitgang!