Hoe word je een goede verkoper? Welke 5 vaardigheden moet je bezitten?

Lorem Ipsum

Vergroot je overtuigingskracht!

Wanneer ben je een goede verkoper? Wat bedoelen werkgevers als ze in een vacature vragen naar een kandidaat met commerciële vaardigheden? Weet jij als ondernemer hoe je de kans vergroot op het sluiten van ‘de deal’ Kortom… kun je omzet maken en geld verdienen?  

We hebben de 5 kenmerken van een verkoper die scoort op een rijtje zet.

En, nee… dit is niet een lijstje dat je overal op het internet vindt en waarin alle standaard en veel genoemde vaardigheden op een rijtje zijn gezet, zoals ‘het behalen van omzetdoelstellingen’.  Goed kunnen verkopen gaat namelijk om veel meer!

Deze 5 kenmerken zijn namelijk met 100% zekerheid de persoonlijke vaardigheden die je absoluut moet beheersen om een écht succesvol verkoper te kunnen zijn.

De 5 kenmerken van een goede verkoper:

1/5
Kun je horizontaal argumenteren?   

Als je in gesprek bent met een (potentiële) klant, dan is het een pré dat jij élk mogelijk bezwaar en élk mogelijk tegenargument, waar je gesprekspartner (de potentiële klant) mee komt, in jouw eigen antwoord meeneemt of zelfs pareert.

Als een tegensputterende prospect drie argumenten (A,B en C) ter sprake brengt waarin hij verwoordt dat hij NIET met jou in zee wil gaan of als hij aangeeft waarom hij niet gelooft dat jouw producten en/of diensten iets voor hem kunnen betekenen, dan zul je élk argument uit dat gesprek moeten pareren. Dus, A, B en C. 

Helaas zie je nog net iets te vaak in verkoopgesprekken dat de verkoper één of twee van de genoemde tegenargumenten dan helemaal niet aanroert of behandelt. De prospect heeft dan bewust of onbewust het gevoel dat hij niet serieus wordt genomen. De kans op de deal is daarmee verkleind. Iedereen wil namelijk gehoord worden! Want, hoe vind je het zelf als er niet naar jouw argumenten wordt geluisterd?

Goed luisteren en geen enkele vraag of tegenargument ongehoord laten, noemen we ‘horizontaal argumenteren’. Dit is een belangrijke persoonlijke vaardigheid die je kunt verbeteren als je het de kunst van het debatteren inzet om je eigen saleskills een boost te geven!

2/5
Heb je gezonde assertiviteit 

Ben jij in staat om ‘door te drukken’ aan het slot van het verkoopgesprek. Natuurlijk doe je dat pas als je het horizontaal argumenteren (zie punt 1 in dit lijstje) volledig hebt toegepast. Durf je op dat moment dan te zeggen: “Hebben we een deal?” “Gaan we met elkaar in zee?”

Heb je daarbij gevoel voor de context van het gesprek dat je ook weet wanneer je dit zegt? Of, bied je de prospect de mogelijkheid om ‘er nog even over na te denken?’

Wat dat laatste betreft: pas op! Voor je het weet is je kans verkeken! Praktizeer gezonde assertiviteit! Durf de leiding te nemen en de laatste stap van het verkoopgesprek te zetten!

3/5
Voer jij inspirerend relatiemanagement        

Een verkoopgesprek is geen toneelstukje. Verkopen moet in je gedragingen en uitingen als ‘puur natuur’ worden ervaren. Mensen trappen niet meer in (verkoop)trucjes. Ga daarom altijd uit van wederzijdse gelijkheid in een klant-leverancier-relatie oftewel, doe aan inspirerend relatiemanagement.

Ben je bijvoorbeeld in staat om tijdens de periodes van het jaar dat de klant even niets van je nodig heeft, een gezond, natuurlijk en oprecht contact met de klant te onderhouden?

Kun je ook dán een leuk gesprekje houden zonder dat de zweem van acquisitie of verkoop over het onderhoud hangt?

4/5
Je bewijst dat je de expert bent         

Als je een goede verkoper bent c.q. als je commercieel denkt, dan snap je wat er speelt in de markt; je kunt ontwikkelingen duiden. Met andere woorden: bestaande klanten en prospects gaan je erkennen als expert, of misschien zelfs als autoriteit. Wellicht ben je zelf in staat om de opiniemaker van jouw branche te worden?

Als dát je lukt, dan weet je zeker dat je een voorsprong hebt op de concurrentie. Jouw kansen op ‘de deal’ heb je vergroot!

Heel belangrijk hierbij is dat je de vaardigheid hebt om jouw eigen argumenten (in een verkoopgesprek) ondubbelzinnig te bewijzen. Ook dát is iets wat je kunt trainen!

5/5
Overstijg het denkniveau van de klant         

De klant weet vaak zelf niet eens precies wat hij werkelijk nodig heeft. Dit is een interessant fenomeen. Soms roept de klant maar wat.

Als je als verkoper – met een commerciële mindset – er echter in slaagt om de onderliggende behoeften en wensen te raken, dan doe je het goed. Het stellen van vragen is een belangrijke competentie. Er bestaan drie soorten vragen die je kunt inzetten.

Als je met die vragen de bovenste laagjes van een gesuggereerde klantbehoefte weet af te pellen, dan overstijg je het denkniveau van de klant.

Precies op dat moment ben je commercieel bezig: je raakt de onderliggende vragen waardoor de klant jouw oplossing begrijpt. Jij hebt de kans op het sluiten van de deal laten stijgen!

Verbaal vaardig zijn!
Het moge duidelijk zijn. Voor sommige functies, maar zeker in de verkoop, is het een vereiste om verbaal vaardig te zijn.

Zonder het ontwikkelen en bijhouden van deze zogenoemde Soft Skills, zul je minder succesvol zijn. (Lees: minder verkopen!)

Jouw inhoudelijke overtuigingskracht!

Als jij in Het Echte Leven je dagelijks bezighoudt met verkoop, dan wensen we je uiteraard veel succes toe! We hopen ook dat je je bewust bent van het feit dat het belangrijk is hoe je jouw verkoopargumenten opbouwt en vooral ook hoe je ze bewijst.

Wij trainen deze belangrijke persoonlijke vaardigheden bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.

 

Van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren, verkopen, presenteren tot aan alles wat te maken heeft met jezelf presenteren. We doen het allemaal.

Enerzijds bij onze club; we komen regelmatig bijeen tijdens de vele clubavonden die we organiseren. Je kunt sowieso een gratis TRY-OUT Ticket downloaden dan later eens bepalen wanneer je geheel kosteloos deelneemt.

Maar we organiseren anderzijds ook talloze workshops en trainingen voor het bedrijfsleven, overheid en andere organisaties. Steeds meer van onze opdrachtgevers zien een debattraining ook als een inspirerend en prikkelend bedrijfsuitje waarmee ze een appèl doen op het verbeteren van allerlei competenties die mensen (medewerkers dus) nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

Al onze superleuke leden en klanten willen sowieso maar één ding: ze willen hun overtuigings- en saleskracht en verbale vaardigheden vergroten! En… als je dat uiteindelijk kunt, dan is dat best handig voor Het Gewone Leven! Je staat zelfverzekerder én assertiever in het leven!

Dus…

Wanneer zien we jou bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam?
(FYI – In 2019 zijn wij gekozen tot CLUB VAN HET JAAR!)
Tekst gaat verder onder de afbeelding

 

Met vriendelijke groeten!

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer

Founder / Brutale dagvoorzitter /  Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.

 

GEWELDIGE LEESTIPS:

  1. Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
    Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
  2. Eens of oneens?
    Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
  3. Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
    Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
  4. Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
    Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
  5. Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
  6. Wil je assertiever worden?
    Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
  7. Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen!  (4 basisprincipes)
  8. Subtiele tips om beter te manipuleren!
    Indoctrinatie is een kunst!

 

 

Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.

Lees hier ons privacy statement.

"*" geeft vereiste velden aan

E-mailadres*

Veelgestelde vragen

Dé Nederlandse Debatclub is een professioneel debat-trainingsinstituut dat in 2013 is opgericht door Jerry Helmers en Dennis Bemelmans. Er is een clubgedeelte waar de leden zeer regelmatig bijeenkomen om zichzelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren, pitchen en speechen. Daarnaast wordt de zakelijke markt bediend: we geven trainingen en workshops aan het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs.

Je wordt lid bij Dé Nederlandse Debatclub omdat je beter wilt worden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren en de kunst van het overtuigen. Dé Nederlandse Debatclub is de enige club in Nederland waar werkelijk iedereen lid kan worden: van student tot pensionado, van ambtenaar tot ondernemer en van werkzoekende tot ZZP’er. 

Los van het trainen op persoonlijke vaardigheden, bouw je dus ook een superleuk netwerk van gelijkgestemde ambitieuze Young and Old Professionals op. Debatteren is een serieuze bezigheid maar… we hebben ook gewoon hartstikke veel lol met elkaar. Regelmatig wordt er na afloop aan de bar nog leuk met elkaar nagekletst. 

Natuurlijk kun jij lid worden van Dé Nederlandse Debatclub. We hebben verschillende lidmaatschappen.

We zijn er voor elke ambitieuze Young and Old Professional, die wil werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Je hoeft helemaal geen debatervaring te hebben: die doe je bij ons op! Of misschien heb je al wel debatervaring maar wil je je die vaardigheden bijhouden of weer aanscherpen. Iedereen is van harte welkom! Op dit moment is ons jongste lid 17 jaar. Ons oudste lid is 79! 

We hebben drie verschillende lidmaatschappen. Je bepaalt zelf welk lidmaatschap het beste bij je past. 

Voor een overzicht van de lidmaatschapsvormen én de daarbij behorende tarieven, kijk je HIER.

We hebben verschillende soorten lidmaatschappen. Enerzijds kun je kiezen voor een onbeperkt lidmaatschap. Het woord zegt het al: je kunt onbeperkt aan alles deelnemen tot aan het moment dat de lidmaatschapsperiode voorbij is. Anderzijds hebben we ook lidmaatschappen in de vorm van een strippenkaart (Brave en Best). Je hebt dan a.h.w. een saldo (strippen!) en er wordt elke keer – als je deelneemt aan een activiteit, clubavond of workshop – een strip van je lidmaatschap afgeschreven. 

Met een onbeperkt lidmaatschap ben je eigenlijk altijd het voordeligst uit. Want, zeer regelmatig voegen we extra avonden toe aan het programma. Wel, daar kun je je – als lid – dan gewoon voor aanmelden. Die extra sessies kosten je niets want… je hebt geen strippenkaart, je hebt een onbeperkt lidmaatschap!

Hier zie je de tarieven.

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Alle leden van onze club ontvangen één keer in de twee weken – op zondagavond om 20.00 uur – de leden-nieuwsbrief. Daarin wordt iedereen geïnformeerd over de clubavonden, trainingen, workshops en oefeningen die op de agenda staan. Meestal kun je dan voor ongeveer 2 maanden je avonden vooruitplannen.

Een lid bepaalt zelf of hij zich wel of niet wil aanmelden. Natuurlijk is het wel zo dat de leden, die bij wijze van spreken elke keer komen, een doorgaans snellere leercurve doormaken. Als je van plan bent om lid te worden, dan kun je uiteraard voor jezelf bepalen hoe vaak je aanwezig denkt te kunnen zijn: op basis daarvan kun je het passende lidmaatschap kiezen.

Een clubavond is een avond die wij in ons zalencentrum in Stay Okay organiseren. De avonden starten altijd om 19.30 uur en eindigen doorgaans om 22.00 uur. Voor elke clubavond is een programma van te voren aangekondigd. Dat programma varieert uiteraard per clubavond maar je kunt er van uitgaan dat elke deelnemer aan een clubavond elke keer minstens twee keer een debat-, speech- of pitchoefening doet. 

Kortom, op een clubavond trainen we onszelf – met heel veel creatieve oefeningen waarbij we je ook regelmatig uit de Comfortzone halen – op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren.

De grote gemene deler is dat onze leden vooral de ambitie hebben om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren en (jezelf) presenteren naar een hoger niveau te brengen. Simpelweg omdat ze weten dat ze daar in Het Echte Leven veel profijt van hebben.

Dus, eigenlijk iedereen. Ons jongste lid is 17 jaar, ons oudste lid is 72 jaar. Mannen, vrouwen… de verhouding is ongeveer gelijk. Zo een beetje alle beroepen of vakgebieden zijn vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd is zo rond de 38 jaar. Als je het al zou willen hebben over ‘politieke voorkeuren’: wij denken dat alle ‘kanten van het spectrum’ een weg hebben gevonden naar Dé Nederlandse Debatclub. 

Nee. Dé Nederlandse Debatclub is een veilige omgeving waar je ‘in alle rust’ kunt werken aan het trainen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, pitchen, speechen en (jezelf) presenteren. Daar passen geen video-opnamen bij simpelweg vanwege het feit dat je tijdens clubavonden vaak een stelling moet innemen waar je in het echte leven wellicht heel anders over denkt. 

Het niet mogen filmen is dus belangrijk voor de privacy. Niemand wil ooit het risico lopen dat er ooit van jou een filmpje ergens online komt te staan, waarop je een mening verkondigt, die helemaal niet jouw mening is. Het maken van video-opnamen is dus ten strengste verboden: we willen een 100% veilige omgeving.

Natuurlijk ben jij lid bij onze club omdat je jezelf wilt verbeteren op het gebied van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Uiteraard hebben wij vaste criteria waarop we professionele feedback geven, waardoor jij kunt groeien en bloeien.

Maar we geven elkaar ook feedback. Immers, debatteren is geen absolute wetenschap en het is daarom superinteressant om ook feedback van je mede-leden te ontvangen. Bovendien leer je zelf ook weer beter debatteren, als je andere debatten jureert. Je luistert, je analyseert, je formuleert aandachtspunten en je geeft feedback. Daar hebben anderen wat aan, maar jij ook. Omdat door de analyses die je maakt, jijzelf ook bewuster wordt van mogelijke valkuilen en aandachtspunten voor je eigen debatten!

Bij Dé Nederlandse Debatclub geven we overigens regelmatig jurytrainingen, want eerlijk is eerlijk: jureren is ook best een vak!

Uiteraard is het antwoord op deze vraag voor iedereen verschillend. Leercurves zijn divers. Maar gemiddeld genomen kunnen we stellen dat al na het bijwonen van slechts enkele clubavonden je ineens op een andere manier gaat luisteren naar mensen in je omgeving, met wie je debatteert. Of die jou proberen te overtuigen. Dát is de eerste winst.

Een fase later ontdek je dat je betere en kritische vragen kunt stellen terwijl je tegelijkertijd ook aanvoelt dat jouw eigen verhaal steeds beter op orde komt.

Juist omdat we bij Dé Nederlandse Debatclub veel situaties uit het echte leven simuleren, zul je die leercurve ook gaan ervaren. Je groeit in zelfverzekerdheid en de onderbouwing van jouw verhaal wordt sterker. Maar, het is en blijft wel een kwestie van meters maken. Stilstand is achteruitgang!