Waarom werken de complimenten van Mark Rutte niet?

Lorem Ipsum

Tip voor de premier: kom met meer persoonlijke verhalen!

Op dinsdag 1 september gaven premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge een persconferentie, uiteraard over de situatie rondom het Coronavirus. De insteek was helder: het kabinet wilde vooral complimenten geven aan de Nederlanders.

Alleen werkt die complimenteuze Tone Of Voice van Rutte niet.

In dit blog leg ik uit waarom de ministeriële vleierij niet werkte bij het grootste deel van de Nederlanders.

En, wat de Lesson Learned kan zijn voor jou, op het moment dat jij weet dat het in jouw persoonlijke privé óf werksituatie hard nodig is om anderen te complimenteren.

 

De persconferentie van 1 september 2020 – de tekst gaat verder onder de video.

COMMUNICATIEDOEL

Het geven van complimenten gebeurt niet alleen vanwege het complimentje zelf. Natuurlijk geef je complimenten als je het meent en als het vanuit je hart komt maar veel complimenten worden ook gegeven, beredeneerd vanuit het perspectief van handig communiceren, diplomatiek zijn en met de hoop op wederkerigheid: je wilt met het geven van een compliment ook een hoger doel bereiken.

Zoals Rutte en zijn collega’s uit het kabinet hopen op doorzettingsvermogen van de Nederlanders.

Zeker nu bleek – op 1 september – dat het toch nog wel enigszins meeviel met het aantal besmettingen in Nederland.

Rutte wil dat we met z’n allen volhouden: dus, dat we ons zo veel mogelijk (liefst: altijd) aan de anderhalvemeter-samenleving houden en dat we alle andere protocollen ten aanzien van het bevechten van het Coronavirus zo veel mogelijk blijven omarmen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

 

Het geven van complimenten dient dan ook een hoger doel.

Alleen werkte het niet op de persconferentie van 1 september.

Je zag het ook aan de sceptische reacties op Social Media.

Rutte bleef te algemeen met zijn complimenten, waardoor de gemiddelde Nederlander zich niet herkende in het verhaal dat de premier tijdens de persconferentie communiceerde. En, als je je niet herkent in een verhaal, dan is er geen binding.

De ‘connectie’ komt niet tot stand en dus voel je jezelf ook niet echt aangesproken, waardoor de (in dit geval door de premier) beoogde gedragsverandering of stimulans om vertoond gedrag te blijven tonen, niet wordt bereikt.

Natuurlijk gaat de tekst verder onder deze afbeelding.

Wat had Rutte dan anders kunnen doen?

De premier had in zijn betoog concrete voorbeelden kunnen geven waarin de kijkers van de persconferentie ook hun eigen verhaal zouden zien.

Bijvoorbeeld:

“En als ik zie hoe creatief de ondernemers van Nederland omgaan met de onzekerheden van het Coronavirus. Daar heb ik veel bewondering voor. Natuurlijk zijn ook zij niet blij met alle risico’s maar het is tegelijkertijd fantastisch om te zien hoe ze – in overleg met hun werknemers – het thuiswerken hebben georganiseerd. En, dat ze afspraken hebben gemaakt wie op welke dag wel of niet toch op de zaak komt werken.”

Ondernemers – in z’n algemeenheid – zullen zich (persoonlijk) herkennen in dit voorbeeld.

Ze zullen het (ook) op zichzelf betrekken.

Ander voorbeeld hoe Rutte het hád kunnen zeggen:

“Kijk eens naar het onderwijs. Ik snap dat docenten en onderwijs zich vertwijfeld afvragen hoe ze anderhalve meter in de klas moeten handhaven. Ik snap ook dat dit soms misgaat. Ik heb dan ook bewondering voor al die docenten en onderwijzers die hun leerlingen daar ook elke keer streng op aanspreken. Dat is vermoeiend. Je voelt je in de klas dan net een politieagent. En dan moet je ook nog eens gewoon lesgeven!”

Zeker weten dat ook docenten en onderwijzers hier ‘Ja’ hadden geknikt bij het luisteren naar iets dergelijks.

Oké. Nog één voorbeeld.

“Natuurlijk heb ik ook complimenten voor iedereen die in het openbaar vervoer werkt. Ja, ik weet dat het lastig is als je de discussie moet aangaan met passagiers die het vertikken om een mondkapje te dragen. Je zit niet op dat soort moeilijke gesprekken te wachten. En toch blijven de medewerkers motiverend bezig om iedereen een zo veilig mogelijk gevoel te geven. Ook zie ik dat medewerkers in het openbaar vervoer met waanzinnige praktische oplossingen komen, in de treinen, op de stations, op de bushaltes, tijdens het reizen….!”

Uiteraard begrijpt iedereen dat je op zo’n moment zeker niet élke beroepsgroep even kunt benoemen met een verhaal, anekdote of voorbeeld maar he-le-maal niets benoemen, is een gemiste kans.

Samenvattend:

  1. Als je een groep als geheel (bijvoorbeeld al je medewerkers?) wilt complimenteren, zoek dan naar (hun) mooie verhalen die illustratief zijn voor de basis van het compliment en waar de toehoorder zichzelf in kan herkennen.
  2. Als je wilt overtuigen (of, als je een gedragsverandering wilt belonen of op gang wilt brengen), dan kun je niet zonder het benoemen van de gemeenschappelijke waarden tussen jou en jouw toehoorders .
  3. Vanzelfsprekend blijft altijd gelden: BE THE ARGUMENT.
    Meen wat je zegt.
    Dat versterk je door je complimenten te specificeren en te concretiseren. Je bewijst daarmee dat je je hebt verdiept in de mores van degenen die het compliment verdienen.

 

DE KUNST VAN HET GELIJK KRIJGEN

Overtuigen is sowieso een vak apart! Iedereen doet het elke dag. Op je werk, of bij je sportvereniging waar je wellicht een bestuurs- of commissiefunctie hebt. Of, zelfs in discussie met je puberkinderen, een onderhandeling met een klant… Noem het maar op.

Een politiek handig compliment is dus nooit een overbodige luxe, maar het is uiteraard ook gaaf als je jouw argumenten logisch weet te ordenen, als je de waarde van jouw argumenten bewijst en als je ook verbaal vaardig blijkt in een stevige discussie of een goed debat.

Het zijn onverminderd hele belangrijke persoonlijke vaardigheden en Soft Skills, die een impuls geven aan jouw eigen zelfverzekerdheid, positieve assertiviteit genereren en uiteindelijk leiden tot iets wat i jouw belang is: je krijgt vaker gelijk!

Deze vaardigheden trainen we bij onze debatclub in Amsterdam.

Je bent van harte welkom om een keer geheel kosteloos te komen kennismaken.

Misschien wil je zelfs wel een keer lid worden?

Of, als je dit leest vanuit zakelijk perspectief: we geven ook hele gave workshops en trainingen voor bedrijfsleven en overheid waar al deze Soft Skills een inspirerende boost krijgen.

Wanneer zien we je?

 

Met vriendelijke groeten!

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Dé Nederlandse Debatclub
Chief Debating Officer

Founder / Brutale dagvoorzitter /  Prikkelende debatleider / Chairman Round Tables / Originele debattrainer
3e op het NK Debatteren Eloquentia 2019
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.

Altijd leuk om op Twitter in gesprek te gaan: Jerry Helmers

Of, volg Dé Nederlandse Debatclub.

 

GEWELDIGE LEESTIPS:

  1. Als jij een goede verkoper wilt worden…
    Dit zijn de 5 vaardigheden die jij moet bezitten!
  2. Naar verwachting 500.000 werklozen na de Coronacrisis?
    Wat moet je doen als jij werkloos wordt?
  3. Eens of oneens?
    Als een speech inspireert, dan is dat NIET voldoende!
  4. Waar moet een goede crisisspeech precies aan voldoen?
    Je hebt maar één kans om vertrouwen te winnen!
  5. Hoe houd je de toehoorders vast in de eerste 20 seconden van je speech?
    Pas de ABC toe uit de ABCDEF-formule van een speech!
  6. Waarom elke organisatie eigenlijk een CDO (Chief Debating Officer) zou moeten aanstellen!
  7. Wil je assertiever worden?
    Wel, dat kan. Wij laten je het ervaren!
  8. Wat moet je precies doen zodat anderen je (eindelijk!) begrijpen!  (4 basisprincipes)
  9. Subtiele tips om beter te manipuleren!
    Indoctrinatie is een kunst!

 

 

Ja, ik ben best wel nieuwsgierig geworden naar een training of workshop van Dé Nederlandse Debatclub. Neem svp contact met mij op.

Lees hier ons privacy statement.

"*" geeft vereiste velden aan

E-mailadres*

Veelgestelde vragen

Dé Nederlandse Debatclub is een professioneel debat-trainingsinstituut dat in 2013 is opgericht door Jerry Helmers en Dennis Bemelmans. Er is een clubgedeelte waar de leden zeer regelmatig bijeenkomen om zichzelf te trainen op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren, pitchen en speechen. Daarnaast wordt de zakelijke markt bediend: we geven trainingen en workshops aan het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs.

Je wordt lid bij Dé Nederlandse Debatclub omdat je beter wilt worden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren, (jezelf) presenteren en de kunst van het overtuigen. Dé Nederlandse Debatclub is de enige club in Nederland waar werkelijk iedereen lid kan worden: van student tot pensionado, van ambtenaar tot ondernemer en van werkzoekende tot ZZP’er. 

Los van het trainen op persoonlijke vaardigheden, bouw je dus ook een superleuk netwerk van gelijkgestemde ambitieuze Young and Old Professionals op. Debatteren is een serieuze bezigheid maar… we hebben ook gewoon hartstikke veel lol met elkaar. Regelmatig wordt er na afloop aan de bar nog leuk met elkaar nagekletst. 

Natuurlijk kun jij lid worden van Dé Nederlandse Debatclub. We hebben verschillende lidmaatschappen.

We zijn er voor elke ambitieuze Young and Old Professional, die wil werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Je hoeft helemaal geen debatervaring te hebben: die doe je bij ons op! Of misschien heb je al wel debatervaring maar wil je je die vaardigheden bijhouden of weer aanscherpen. Iedereen is van harte welkom! Op dit moment is ons jongste lid 17 jaar. Ons oudste lid is 79! 

We hebben drie verschillende lidmaatschappen. Je bepaalt zelf welk lidmaatschap het beste bij je past. 

Voor een overzicht van de lidmaatschapsvormen én de daarbij behorende tarieven, kijk je HIER.

We hebben verschillende soorten lidmaatschappen. Enerzijds kun je kiezen voor een onbeperkt lidmaatschap. Het woord zegt het al: je kunt onbeperkt aan alles deelnemen tot aan het moment dat de lidmaatschapsperiode voorbij is. Anderzijds hebben we ook lidmaatschappen in de vorm van een strippenkaart (Brave en Best). Je hebt dan a.h.w. een saldo (strippen!) en er wordt elke keer – als je deelneemt aan een activiteit, clubavond of workshop – een strip van je lidmaatschap afgeschreven. 

Met een onbeperkt lidmaatschap ben je eigenlijk altijd het voordeligst uit. Want, zeer regelmatig voegen we extra avonden toe aan het programma. Wel, daar kun je je – als lid – dan gewoon voor aanmelden. Die extra sessies kosten je niets want… je hebt geen strippenkaart, je hebt een onbeperkt lidmaatschap!

Hier zie je de tarieven.

Dat mag je helemaal zelf bepalen. Alle leden van onze club ontvangen één keer in de twee weken – op zondagavond om 20.00 uur – de leden-nieuwsbrief. Daarin wordt iedereen geïnformeerd over de clubavonden, trainingen, workshops en oefeningen die op de agenda staan. Meestal kun je dan voor ongeveer 2 maanden je avonden vooruitplannen.

Een lid bepaalt zelf of hij zich wel of niet wil aanmelden. Natuurlijk is het wel zo dat de leden, die bij wijze van spreken elke keer komen, een doorgaans snellere leercurve doormaken. Als je van plan bent om lid te worden, dan kun je uiteraard voor jezelf bepalen hoe vaak je aanwezig denkt te kunnen zijn: op basis daarvan kun je het passende lidmaatschap kiezen.

Een clubavond is een avond die wij in ons zalencentrum in Stay Okay organiseren. De avonden starten altijd om 19.30 uur en eindigen doorgaans om 22.00 uur. Voor elke clubavond is een programma van te voren aangekondigd. Dat programma varieert uiteraard per clubavond maar je kunt er van uitgaan dat elke deelnemer aan een clubavond elke keer minstens twee keer een debat-, speech- of pitchoefening doet. 

Kortom, op een clubavond trainen we onszelf – met heel veel creatieve oefeningen waarbij we je ook regelmatig uit de Comfortzone halen – op belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en jezelf presenteren.

De grote gemene deler is dat onze leden vooral de ambitie hebben om belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren en (jezelf) presenteren naar een hoger niveau te brengen. Simpelweg omdat ze weten dat ze daar in Het Echte Leven veel profijt van hebben.

Dus, eigenlijk iedereen. Ons jongste lid is 17 jaar, ons oudste lid is 72 jaar. Mannen, vrouwen… de verhouding is ongeveer gelijk. Zo een beetje alle beroepen of vakgebieden zijn vertegenwoordigd. De gemiddelde leeftijd is zo rond de 38 jaar. Als je het al zou willen hebben over ‘politieke voorkeuren’: wij denken dat alle ‘kanten van het spectrum’ een weg hebben gevonden naar Dé Nederlandse Debatclub. 

Nee. Dé Nederlandse Debatclub is een veilige omgeving waar je ‘in alle rust’ kunt werken aan het trainen van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, debatteren, pitchen, speechen en (jezelf) presenteren. Daar passen geen video-opnamen bij simpelweg vanwege het feit dat je tijdens clubavonden vaak een stelling moet innemen waar je in het echte leven wellicht heel anders over denkt. 

Het niet mogen filmen is dus belangrijk voor de privacy. Niemand wil ooit het risico lopen dat er ooit van jou een filmpje ergens online komt te staan, waarop je een mening verkondigt, die helemaal niet jouw mening is. Het maken van video-opnamen is dus ten strengste verboden: we willen een 100% veilige omgeving.

Natuurlijk ben jij lid bij onze club omdat je jezelf wilt verbeteren op het gebied van belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals spreken in het openbaar, pitchen, speechen, argumenteren, debatteren en (jezelf) presenteren. Uiteraard hebben wij vaste criteria waarop we professionele feedback geven, waardoor jij kunt groeien en bloeien.

Maar we geven elkaar ook feedback. Immers, debatteren is geen absolute wetenschap en het is daarom superinteressant om ook feedback van je mede-leden te ontvangen. Bovendien leer je zelf ook weer beter debatteren, als je andere debatten jureert. Je luistert, je analyseert, je formuleert aandachtspunten en je geeft feedback. Daar hebben anderen wat aan, maar jij ook. Omdat door de analyses die je maakt, jijzelf ook bewuster wordt van mogelijke valkuilen en aandachtspunten voor je eigen debatten!

Bij Dé Nederlandse Debatclub geven we overigens regelmatig jurytrainingen, want eerlijk is eerlijk: jureren is ook best een vak!

Uiteraard is het antwoord op deze vraag voor iedereen verschillend. Leercurves zijn divers. Maar gemiddeld genomen kunnen we stellen dat al na het bijwonen van slechts enkele clubavonden je ineens op een andere manier gaat luisteren naar mensen in je omgeving, met wie je debatteert. Of die jou proberen te overtuigen. Dát is de eerste winst.

Een fase later ontdek je dat je betere en kritische vragen kunt stellen terwijl je tegelijkertijd ook aanvoelt dat jouw eigen verhaal steeds beter op orde komt.

Juist omdat we bij Dé Nederlandse Debatclub veel situaties uit het echte leven simuleren, zul je die leercurve ook gaan ervaren. Je groeit in zelfverzekerdheid en de onderbouwing van jouw verhaal wordt sterker. Maar, het is en blijft wel een kwestie van meters maken. Stilstand is achteruitgang!